Door de aanhoudende wereldwijde vraag naar COVID-19 vaccins en toedieningsmaterialen is er sprake van schaarste en tekorten van naalden met een ingebouwd veiligheids- en beschermingsmechanisme. Het gebruik van dit type veiligheidsnaalden is een verplichting die voortvloeit uit de Arbeidsomstandighedenwet en -regelgeving.
Omdat schaarste en tekorten aan veiligheidsnaalden kunnen leiden tot ongewenste onderbrekingen bij met name de COVID-19 vaccinatie heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten dat de Nederlandse Arbeidsinspectie uiterlijk tot en met 31 december 2022 het gebruik van conventionele naalden bij het toedienen van vaccins zal gedogen.
Bij gebruik van conventionele naalden zijn werkgevers verplicht om aanvullende maatregelen te nemen ter bescherming van hun werknemers. Dit betekent in de praktijk:
- het hanteren van een goede werkwijze (niet terugzetten van doppen op naalden);
- het gebruiken van de juiste hulpmiddelen (naaldencontainers);
- het geven van duidelijke werkinstructies en procedures (waaronder een postexpositieprotocol) en het houden van toezicht daarop.
Daarbij wordt bijzondere aandacht gevraagd voor het registeren van prikincidenten. De werkgever moet inzichtelijk hebben welke incidenten hebben plaatsgevonden en daarnaast, indien aan de orde, welke aanvullende maatregelen hij daarop heeft getroffen om het risico op herhaling verder te verkleinen. Uiteraard is de wens en alle inspanning erop gericht om zo snel mogelijk naalden met een veiligheidsmechanisme in te kopen.